5 Perkara PENTING Mesti Tahu Kalau Sayang Anak

Assalamualaikum w.b.t..

‘Ibu, kenapa saya mudah sangat demam. Tak boleh langsung ada orang dekat-dekat saya yang demam. Mesti saya akan berjangkit dengan mereka. Saya rasa tak larat la nak ke kuliah..’

Tidak mustahil perbualan di atas terjadi kepada anak sendiri. Mungkin kita rasa anak kita sekarang sangat lincah dan aktif pada usia mereka 3 4 tahun. Hanya makan dan minum biasa-biasa tapi tetap sihat.

‘Tak perlu la makan makanan tambahan ke apa. Anak saya memang dah sihat. Bazir duit sahaja.. ‘ kata si ibu Y.

Memang ada sesetengah ibu bapa yang berfikiran begitu selagi anak tak sakit dan selagi tak nampak kos perubatan tu rupa-rupanya lebih mahal dari kos mengambil supplemen. Tak nak cerita panjang lagi jom tengok sebab kenapa ibu bapa perlu beri anak makanan lengkap nutrisi setiap Hari.

image

1) Ibu Tak Sempat Sediakan Makanan Bernutrisi Setiap Hari.
– Masalah ini sering dialami oleh ibu-ibu yang bekerja terutamanya. Pengalaman fina sendiri yang bekerja, fina cuma mengharapkan pengasuh sahaja memberi anak fina makan ketika fina bekerja. Kita tidak dapat pastikan sama ada dia dapat nutrisi yang secukupnya dari apa yang dia makan. Melainkan kita sediakan makanan dan bekalkan ke tempat pengasuh. Sekali lagi, sempat ke?..

2) Anak Memilih Makanan.
– Bayangkan anak kita suka makan telur goreng dengan kicap sahaja. Setiap hari nak menu yang sama. Bila kita ubah sikit terus tolak tepi.

“Anak saya makan telur dengan kicap je setiap hari. Senang saya nak sediakan makanan untuk dia. Tak banyak kerenah..” kata si ibu X.

Memang lah senang ibu-ibu sekalian.. Tetapi bayangkan setiap hari anak kita cuma dapat karbohidrat(nasi) dan protien(telur) saja setiap hari. Macam mana dengan vitamin dan mineral lain jika dia tak nak makan sayur dan buah-buahan?

Agak-agak antibodi anak kuat ke tak? Pembesaran dia akan berkembang dengan baik ke tak? Otak dia akan cergas dan mudah belajar ke tak?
Jangan ambil remeh ibu bapa sekalian. Perkara ni hanya kita akan nampak setelah 15 atau 20 tahun dari sekarang.

3) Persekitaran Sekarang Vs Dahulu
– Persekitaran kita pada zaman ini sudah tidak sama dengan 50 tahun lepas. Zaman dahulu, anak-anak boleh bermain di luar tanpa ada sebarang risiko. Zaman sekarang risiko ada di mana-mana. Antaranya :

> udara yang tidak bersih bagi yang tinggal di kawasan yang penuh sesak, seperti di kawasan bandar. Bayangkan setiap hari anak-anak kita menyedut udara yg penuh dengan racun ketika dia bermain atau ketika sedang bersesak-sesak menunggu bas.

Bagaimana keadaan paru-paru mereka jika kita tak detoks dengan nutrisi yang lengkap? Pastinya paru-paru itu tidak boleh detoks dengan sendirinya. Kitalah ibu bapa yang bertanggjungjawab ke atas kesihatan mereka.

> Terdedah Kepada Radiasi. Zaman sekarang zaman serba moden dan canggih. Sehingga telefon bimbit menjadi keperluan kepada semua orang termasuk kanak-kanak. Yelah.. Senang nak telefon mak ayah apabila memerlukan.

Tetapi sedar atau tidak, setiap hari anak kita terdedah kepada radiasi kesan dari ciptaan berteknologi ini. Pastinya kita tahu bahaya radiasi terhadap sel-sel tubuh kita sehingga boleh menyebabkan penyakit kanser. Nauzubillah..

Jadi perlindungan terhadap radiasi hanya boleh dilakukan apabila sistem antibodi badan kuat untuk melawan sumber-sumber penyakit itu. Dan semestinya sistem antibodi yang kuat terbina apabila badan mendapat nutrisi yang lengkap dan secukupnya.

4) Kualiti Makanan Luar
– Apabila kita berjalan keluar bersama-sama keluarga, pastinya kita teringin nak makan di kedai atau restoran bukan? Apa yang fina nak tekankan kualiti makanan yang disediakan memang kita tidak tahu. Sama ada bahan-bahan masakan di basuh bersih atau tidak. Dan yang paling menakutkan penggunaan serbuk perasa yang banyak untuk menyedapkan makanan.

Kita tak boleh nak control semua ni apabila berada di luar. Jadi kita perlu persiapkan anak-anak dengan sistem imun dan sistem perkumuhan yang baik untuk buang atau detoks badan mereka dari bahan-bahan yang berbahaya seperti yang fina sebut tadi.

5) Bahaya Jajan.
– Lagi satu perkara di luar kawalan kita apabila anak-anak makan jajan apabila bersama-sama kawan mereka. Andai kata mereka di sekolah atau di taska pastinya kita tidak tahu bukan. Contoh lain, kakak kita datang rumah belikan jajan untuk anak-anak kita. Takkan pula masa tu jugak kita nak rampas jajan tu dari tangan anak kita. Mesti kita terpaksa redha sahaja kan.

Faktor-faktor inilah yang boleh merosakkan perkembangan anak-anak andai tidak kita lindungi dengan sistem pertahanan badan yang baik. Nutrisi yang lengkap dan sempurna mempunyai anti-oksida yang baik dalam melawan bahan-bahan kimia yang masuk ke dalam badan anak-anak kita.

Alhamdulillah.. Fina dah kongsikan 5 point penting dari sudut pandangan fina dan dari pembacaan tentang keperluan anak-anak yang sedang membesar ini. Memang betul kata pepatah, anak ni ibarat kain putih. Kitalah yang mencorakkannya.

Jadi jika kita nak corakkannya menjadi manusia yang sihat tubuh badan, cergas akal dan positif luar dan dalam, kita berhak melakukannya. Dan jika kita tidak kisah, kita juga berhak. Apa-apa pun kita bertanggungjawab dengan amanah Allah kepada kita. Marilah kita sama-sama buat yang terbaik untuk anak-anak tersayang.. In shaa Allah…(^_^)

image

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge