9 Langkah Penting Pertama Kali Hantar Anak ke Pengasuh

Assalamualaikum w.b.t..

Dah habis pun cuti bersalin 3 bulan bagi pekerja kerajaan dan 2 bulan untuk pekerja swasta. Rasa tak cukup je bila mengenangkan terpaksa tinggalkan si kecil 5 hari seminggu nanti kan.

Perasaan risau, gundah gulana sampai kita kurang fokus dengan kerja kita kerana terlalu memikirkan keadaan bayi seharian dengan orang asing. Bagaimanalah dia tidur, adakah dia akan dipujuk bila menangis,adakah dia menyusu dengan baik.

Itulah yang fina rasa semasa menghantar anak yang pertama kepada pengasuh. Fina pasti ibu-ibu dan ayah-ayah kat luar sana pun sama saja terutama sekali untuk anak yang pertama.

Jujur fina cakap kami suami isteri tak buat persediaan untuk menghantar anak kepada pengasuh ni dulu.  Mungkin terlalu excited nak dapat baby. Anak pertama pula tu kan.. Sekarang Alhamdulillah anak kedua lebih terancang dan bersedia.

Jadi tips ini fina share supaya ibu bapa ada sedikit guide buat yang pertama kali nak anta bayi tersayang ke pangasuh yang kita tak kenal sangat tu.

Tips Sebelum Hantar Anak ke Pengasuh.

image

1) DECIDE SUSU IBU ATAU SUSU FORMULA
– Kenapa kita perlu decide tentang penyusuan ni? Sebab bila dah decide lebih senang untuk kita pilih siapa yang akan jaga bayi kita nanti. Pastinya semua ibu-ibu nak memberikan yang terbaik iaitu susu ibu.

Pesanan saya pastikan pengasuh kita tu sanggup untuk handle susu ibu. Kita tidak mahulah pengasuh rasa terpaksa kerana ianya boleh menjejaskan kualiti susu perah kita.

Penat-penat je kita perah kalau akhirnya zat-zat susu ibu termusnah apabila tidak di ‘handle’ dengan betul.
Jadi umpama kita beri air kosong sahaja la pada bayi kita.. Tak mahulah jadi macam tu ye.

2) DECIDE NAK HANTAR KE NURSERI ATAU RUMAH PENGASUH.
– Pengalaman fina dulu kerana kurang membuat persediaan, end up anak fina banyak bertukar-tukar pengasuh. Jadi sebelum anak kita lahir lagi decide la nak hantar kat mana.

Buat survey sendiri untuk tahu betul-betul kebaikan nurseri atau rumah pengasuh. Masing-masing sebenarnya ada keburukan dan kebaikan yang tersendiri. Sekali lagi pilihan di tangan ibu dan ayah.

Tanya pengalaman ibu bapa yang pernah menghantar ke nurseri atau rumah pengasuh, apa pendapat diorang. Cuma jangan terlalu menjadikannya sebagai guide. Kerana lain orang lain rasa dan pandangan.

3) BUAT PILIHAN NURSERI/RUMAH PENGASUH MANA YANG AKAN MENJAGA BAYI KITA NANTI.

– Setelah ibu bapa buat survey sendiri, decidelah kemana anak kita akan dihantar nanti. Buat pilihan yang terbaik. Minta pada Allah melalui solat istikharah. In shaa Allah pilihan yang kita buat tu tak sia-sia.

– Kita mesti terima tidak ada siapa pun malah kita sendiri sebagai ibu dan ayah belum tentu lagi dapat menjaga anak kita sendiri dengan sempurna. Sesungguh Allah Maha Melindungi lagi Maha Agung. Yakinlah Allah sentiasa melindungi anak kita.

4) BUAT TEMUJANJI DENGAN PENJAGA YANG MENJADI PILIHAN KITA.
– Waktu ni kita belum confirm lagi nak minta dia untuk jagakan anak kita. Cuma kita pergi untuk sesi suai kenal dan bertanyakan sama ada masih ada kosong atau tidak, berapa bayaran bulanan,berapa ramai yg dia asuh dan mungkin boleh korek sikit sejak bila sesi pengasuhan dijalankan.

– Perjumpaan ni juga membantu kita menilai bakal pengasuh anak kita melalui cara bercakap, body language dan cara dia mengasuh anak-anak yang sedia ada ketika itu.

5) DATANG SECARA MENGEJUT.
– Setelah datang dengan temujanji, kali ni datang secara mengejut pula. Secara tidak langsung kita dapat buat quick spot check keadaan tempat aank kita bakal diasuh nanti.

Adakah sama seperti waktu kita datang dengan temu janji dulu atau langsung tak sama. Jadi di situ dengan mata kasar kita dapat menilai serba sedikit tentang cara asuhan di situ.

Tapi jangan terlalu serius, ambil kira lah dari semua aspek bermula dari tips yang pertama tadi. Pengasuh juga manusia biasa seperti kita. Kadang-kadang kalau anak-anak jagaan baik senang lah dia menguruskannya.

6) MAKE FINAL DECISION.
– Setelah berbincang sesama suami dan isteri, buatlah keputusan yang terbaik untuk ‘confirm’ hantar pada pengasuh itu atau tidak. Sekali lagi minta atau bertanya pada Allah dahulu. Kerana Dia lah yang Maha Mengetahui apa yang ada di hadapan dan apa yang ada di belakang kita. Mudah-mudah kita dapat petunjuk dan ketengan hati dalam setiap keputusan.

7) BINCANG KEPERLUAN BAYI.

– Jika sudah ‘confirm’, beritahu pengasuh tersebut cepat-cepat supaya kita boleh book untuk anak kita yg bakal lahir untuk dijaga olehnya. Dalam masa yang sama, bincangkan keperluan bayi yang kita perlukan sediakan untuk penjagaan nanti.

Bagi yang nak beri susu ibu, terangkan serba sedikit tentang cara pengendalian susu ibu yang betul. Jangan terlalu cerewet dan pandai-pandailah bermain bahasa supaya pengasuh tidak rasa ‘offended ‘. Mungkin pengasuh tersebut pernah mengendalikan susu ibu sebelum ini. Jadi tak perlu diterangkan dengan penuh details dan panjang lebarnya.

Mungkin boleh minta nombor telefon untuk kita hantar tips-tips penyusuan susu ibu. Sembanglah secara santai. Jalinkan hubungan yang baik dengan pengasuh kerana dialah yang akan ganti tempat kita lima kali seminggu apabila kita sudah bekerja nanti.

8) BUAT 7 TIPS DI ATAS 6 BULAN SEBELUM BERSALIN.

-Mak ai awalnya. Rilek la brader.. Haa.. Jangan ambil mudah ye. Kerana kebanyakkan pengasuh sama ada nurseri atau pengasuh di rumah telah pun  di ‘book’ awal-awal lagi oleh ibu bapa lain. Jadi korang pun mesti ‘book’ cepat untuk elakkan masalah di kemudian hari.

9) PERCUBAAN SEBELUM BEKERJA.
– Digalakkan 2 minggu sebelum ibu bekerja semula, hantar bayi kita kepada pengasuh untuk sesi percubaan. Untuk hari yang pertama hantar lah separuh hari dan hari seterusnya jadikan sehari penuh. Dalam 2 minggu tersebut mungkin boleh 2-3 kali percubaan. Berbincanglah dengan pengasuh tentangnya.

Hikmahnya untuk memberi pendedahan awal kepada bayi. Walaupun dia masih kecil, tak bermakna die boleh sesuaikan diri di mana-mana sahaja. Selain itu, pengasuh boleh terus memanggil kita datang andai ada sebarang masalah.

Waktu inilah kita perlu berbincang dengan pengasuh apa lagi yang dia perlukan agar sesi penjagaan nanti berjalan lancar dan menyeronokkan. Jangan kedekut jika pengasuh minta lebih sikit dari apa yang biasa kita dengar. Kerana lain pengasuh lain caranya.

Support dia semampu yang mungkin. Jika kita layan dia baik, in shaa Allah dia akan melayan anak kita dengan baik juga..Sayang pengasuh kita, in shaa Allah dia akan sayang anak-anak kita juga..

Rasanya cukup lah 9 tips dari hati fina berdasarkan pengalaman-pengalaman sendiri dan saudara-saudara terdekat. Semoga bermanfaat untuk ibu bapa yang bekerja dan bakal menerima cahaya mata tidak lama lagi.

Jadikan setiap saat kita indah dan bermakna tanpa perlu risau akan anak yang jauh dimata. Sekali lagi bergantunglah hanya pada Allah s..w.t.. Kita pasti tidak menyesal.. (^_^)

The Founder of The Blossoms Network
Nor Shafina Mohd Din,
Hubungi fina di 013-2787508,
ibuazra2012@gmail.com
SID :906685

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge