Berkesan Rupanya Sup Bunjut Ni Buang Angin

Assalamualaikum w.b.t..

Pagi tadi ade seorang adik whatsapp fina mengadu tentang masalah angin badan yang sangat teruk. Beliau sekarang hamil 8 minggu. Syukur Alhamdulillah.. time tu terus teringat dengan sup bunjut…hihi

image

Namun dia mengadu masalah angin badan terlalu teruk sampai hilang selera makan. Angin sewaktu mengandung memang mudah terjadi dan bukan lah sesuatu yang kritikal seperti masalah HB, kencing manis dan darah tinggi.

Namun jika langsung tiada sebarang rawatan turut boleh mengganggu kehidupan suami isteri dan keperluan nutrisi ibu bagi pembentukan janin yang sempurna. Makanan pun tak boleh nak masuk, masakan pula vitamin asid folic yang berbau tu. Vitamin asid folic kebiasaannya akan diberikan oleh doktor pada awal kehamilan untuk mencegah kecacatan pada bayi.

Dari segi kehidupan suami isteri pula, jika isteri sering tiada ‘mood’ atau sakit, pastinya tempoh kehamilan tidak berapa indah seperti sepatutnya. Hampir 100% kerja rumah akan diletakkan dibahu suami. Isteri pula akan lebih beremosi kerana sentiasa lemah dan tidak kuat untuk membantu..

Tak mengapa… sup bunjut kan ada!! Hihi.. maaf lah.. tajuk agak catchy sebab bila ada masalah angin je teringat bunjut. Meh fina nak ajar satu cara tradisional untuk membuang angin. Kaedahnya adalah dengan bertuam menggunakan Bunjut Halba.

Kaedah ni fina tak pernah guna masa fina hamil kerana masalah angin fina dapat dikawal dengan pengambilan vitamin shaklee. Namun bagi yang tiada vitamin, anda boleh cuba kaedah ni. Senang sahaja caranya.

image

Beli biji halba di kedai-kedai runcit berdekatan rumah anda. Senang dapat halba ni. Kemudian letakkan di atas sapu tangan dan bunjutkannya. Kalau tak ada sapu tangan pun kain apa-apa pun boleh janji boleh dibunjutkan. Ikat dengan getah.

image

Kemudian layurkan bunjut tadi di atas api lilin. Berhati-hati ye kerana bunjut halba cepat panas dan cepat sejuk. Apabila bunjut terasa suam tuamkan di atas perut, belakang betis dan pinggang. Buat sekerap yang mungkin sehingga kita berasa selesa.

Pengalaman fina dulu masa Nur Amna dan Nur Azra ketika baru lahir. Bayi ni sangat sensitif dengan angin, jadi kaedah ini lah yang fina gunakan. Memang membantu kerana nampak bayi lebih selesa dan kurang meragam.

Jadi kaedah Tuam Bunjut Halba ni boleh digunakan untuk ibu hamil, ibu baru bersalin dan bayi yang baru di lahirkan. In shaa allah dapat membantu mengurangkan masalah angin. Jadi bila dah buat bunjut ketika hamil simpan elok-elok ye. Kerana bila bersalin nanti tak payah buat yang lain dah. Jimat.. :-)

Sekian sahaja perkongsian fina di ceritasihat.com hari ni. Semoga memberi manfaat dan menjadi pencen kubur fina yang subur.. aaminn..(^_^)

image

.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge