Category Archives: Masalah angin badan

Rahsia Menghilangkan Angin Badan Ketika Hamil, Elak Kentut Merata-rata

Assalamualaikum w.b.t..

menghilangkan angin badan

Kalau korang perasan banyak betul tajuk mengenai kehamilan dalam entry fina sekarang ni. Jangan pelik ye kerana fina cuma nak berkongsi pengalaman fina yang best pada kandungan yang kedua ini. Rasa rugi pulak kalau sorang-sorang je tau.

Berbalik pada topik kita masalah angin badan yang kerap sangat terjadi pada golongan ibu hamil terutamanya. Masalah ni juga pernah menghantui fina waktu mengandung anak pertama dulu. Waktu tak mengandung ada juga diserang masalah angin ini tetapi tidak sekerap waktu mengandung.

Patut lah ibu mengandung ni Allah kurniakan banyak pahala. Setimpal lah dengan cabaran dan kesakitan yang kita alami. Jadi jangan cepat mengeluh ye. Takut jadi tak ikhlas dan paling takut tak dapat pahala tetapi dapat sakit je. Huhu..

Apakan Punca Masalah Angin Badan

Ada dua punca yang menyebabkan terjadinya masalah angin badan ini. Antaranya:

1) udara yang yang masuk ke dalam badan melalui sedutan atau bahagian liang roma badan.

menghilangkan angin badan

– Badan terdedah kepada angin dalam tempoh yang lama.

– ‘Stress’ atau keadaan tergesa-gesa menyebabkan pernafasan menjadi laju dan udara akan disedut dengan lebih banyak.

2) Gas yang dilepaskan oleh bakteria di dalam usus besar kerana makanan tidak dapat dicerna dengan baik.

menghilangkan angin badan

– Apabila hamil, hormon progesterone di dalam badan meningkat menyebabkan sistem percernaaan menjadi perlahan. Hal ini menjadi penyumbang besar kepada masalah angin di dalam badan wanita ketika hamil.

Info Tambahan..

“Gas yang terdapat dalam sistem penghadaman kita tidak berbau dan ianya terdiri daripada oksigen, karbon dioksida, nitrogen, hydrogen dan metana. Gas yang keluar melalui dubur kita (istillah biasanya kentut) biasanya memberi bau yang tidak menyenangkan kerana mengandungi sulfur”

Tips Menghilangkan Angin Badan

Kenal pasti makanan punca angin.

menghilangkan angin badan

Bagi yang dah biasa diserang masalah angin kerana makanan, pastinya korang dah boleh ‘detect’ makanan apa yang selalu buat korang berangin bukan.

Jangan asyik nak bertanya kepada orang lain makanan apa yang menyebabkan angin. Hal ini kerana setiap makanan yang di makan, jumlah gas yang dilepaskan oleh makanan itu berbeza-beza bagi setiap individu.

Catat jenis makanan yang berangin dan buat ‘test’ bagi makanan yang tak pasti boleh menyebabkan angin ke tak. Makan makanan tersebut selama seminggu, jangan campur dengan makanan lain. Jika tidak mendatangkan angin, boleh lah dijadikan menu dalam diet anda.

Berikut adalah antara makanan yang digelar ‘berangin’. Boleh dijadikan sebagai rujukan :

1) Kekacang

2) Sayur-sayuran seperti :
– Brokoli
– Kobis
– Taugeh
– Bawang
– Asparagus
– Bendi
– Terung
– Nangka
– Petai, jering, kerdas.
– Paku pakis
– Ubi kayu

3) Buah-buahan seperti :
– Apple
– Pear
– Peach

4) Bijirin seperti :
– Cereal
– Roti gandum

5) Produk tenusu seperti :
– Susu
– Yogurt
– Keju

6) Jus buah dan minuman ringan.

7) Makanan bertepung.

Ubah tabiat makan

menghilangkan angin badan

Makan dengan perlahan dan kunyah selumat yang mungkin. Proses ini dapat membantu perut menghadam makanan dengan lebih cepat.

Jangan makan dengan tergesa-gesa kerana menjadi faktor lebih banyak udara disedut dan makanan yang kurang tercerna lebih mudah membebaskan gas.

Jangan makan 1-2 jam sebelum tidur kerana dikhuatiri makanan akan lebih lambat terhadam kerana sudah tiada aktiviti setelah tidur. Ikut jadual makan yang betul dan teratur.

Kaedah mengurut

menghilangkan angin badan

Ramai yang berkongsi pendapat bahawa mengurut dapat mengurangkan masalah angin badan. Fina pun sama juga, terasa lega sangat selepas di urut. Mungkin angin tu dah ‘transfer’ kepada si pengurut tu. Sebab tu diorang asyik sendawa je semasa memgurut kita. Hehe..

Kaedah Berbekam

menghilangkan angin badan

Ada juga yang komen kaedah bekam boleh mengeluarkan darah kotor bersama-sama angin badan. Katanya terasa badan ringan dan kurang berangin selepas berbekam.

Relax dan jangan panic

menghilangkan angin badan

Apabila kita di dalam keadaan stress dan panic, kita akan bernafas dengan lebih laju. Jadi lebih banyaklah udara yang disedut dan masuk ke dalam badan.

Jadi apabila stress, tarik nafas dan hembus dengan perlahan sehingga anda tenang semula. Fikirkan yang baik-baik dan in shaa Allah badan akan kurang dimasuki angin.

Alhamdulillah, rasanya fina dah kongsi tips- tips menghilangkan angin badan yang fina dapat melalui pakcik ‘google’ dan pengalaman sendiri. Ikuti pengalaman eksklusif fina buang angin dengan vitamin semulajadi. Sememangnya lebih mudah dan berkesan.

Hubungi fina untuk berkongsi pengalaman dan pertanyaan. In shaa Allah kita berjuang untuk kekal sihat dengan izinNya..(^_^)v

Nor Shafina Mohd Din,
013-2787508,
ibuazra2012@gmail.com