Hampir 5 Tahun Sapu Racun ke Muka | Akhirnya Sedar Kesan Buruk

Assalamualaikum w.b.t.

Terujanya fina nak bercerita pagi ni. Nak kongsi sesuatu yang fina rasa ramai yang TAHU tapi masih tak ambil berat isu ni. Dlm pukul 10 pagi tadi fina dpt mesej dari seorang hamba Allah.. seorang wanita.

image

Dia mengadu tentang kulit mukanya.. Penuh jeragat dan gatal-gatal.. punca?  Sebelum ni cantik je..licin dan halus.Katanya bila dia pakai krim X tu terus jadi gatal dan naik ruam. Tahap gatal tu pula sampai rasa nak garu-garu je.

Beberapa kali juga dia cuba pakai semula krim X tu untuk pastikan punca sebenar. Setiap kali pakai memang akan bertambah gatal. Jadi ‘confirm’ la dah memang krim X tu.

Cuma yang menjadi persoalan dia dah pakai krim tu hampir 5 tahun sudah. Tak kan lah baru sekarang tak serasi kan. Jadi fina pun terus soal siasat serba sedikit. Akhirnya fina dapat nama penuh krim X tersebut.

Fina pun belek semula info dari KKM tentang senarai produk yang mengandungi racun berbahaya. Kot-kotlah termasuk dalam senarai kan.. check punya check memang betul rupanya krim x tu memang tersenarai..

Ada 2 racun yang KKM kenal pasti dalam krim X tu bernama ‘Hydroquinone’ dan ‘Tretinoine’. Geleng kepala fina bila bayangkan selama hampir 5 tahun jugaklah wanita tersebut menyapukan racun ke muka sendiri..

image

Jadi kesimpulannya kita sebagai pengguna ni mesti tahu hak kita. Mesti kenal pasti dulu tentang ciri-ciri keselamatan sesuatu produk sebelum menggunanya. Tanyalah tukang jual banyak-banyak soalan pun tak apa. Sebab bila melibatkan tentang kesihatan ‘no compromise’ okay.

image

So sekarang fina masih berhubung dengan wanita tersebut untuk membantu dia menyembuhkan kulit mukanya yang banyak dinaiki jeragat dan ruam. Fina doakan Allah berkati usaha kami ini dengan memberi kesembuhan kepadanya.. In Shaa Allah..

Ingat ye kawan-kawan jangan ambil mudah tentang keselamatan dan kualiti sesuatu produk. Apa yang kita takutkan kesan jangka masa panjang. Kalau setakat naik ruam tak mengapa. Bagaimana jika kulit menjadi terlalu nipis sehingga tidak dapat lagi menapis cahaya matahari? Bukankah itu salah satu punca kanser? Tepuk dada tanya ilmu dan iman..(^_^)

image

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge